Khamis, 9 Julai 2009

Tentang Mek Chah ku sayang

Hmmm.... terujanya... dah lama Mek Nun idamkan blog sendiri. Bukan tak mahu buat, tapi tak tahu nak buat, nasib anak perempuan yang becok tu ajar camner nak buat blog. Wahhhhhhh, Senang jer rupanya. InsyaAllah Mek Nun akan terus aktif dengan blog ini dari masa ke masa.

Hampir 27 tahun Mek Nun hidup sebagai seorang Jurutaip, bermula dengan mesin taip biasa. Letih gaklah jari jemari mengetuk mesin tu dengan riben separuh hitam, separuh merah. Jika silap taip melibatkan beberapa muka surat terpaksa di taip semula. Kemudian di ikuti dengan mesin taip letrik. Kerja lebih mudah dan pantas. Dan di akhir 80an mula di perkenalkan dengan komputer oleh ketua jabatan. Terhegeh-hegeh belajar menggunakan komputer yang tersangat baru dalam tugasan harian. Silap sikit, apa yang kita taip hilang. Alhamdullillah, berkat usaha dan tunjuk ajar pegawai-pegawai atasan (Thanks to Dr. Lum Keng Yeng, beliau adalah guru pertama Mek Nun dalam mengenali bahasa komputer),

Sewaktu di zaman persekolahan, Mek Nun sangat berminat menulis cerpen, sajak, puisi dan pantun. Dalam sehari mesti berangan mengunjungi beberapa negara di dunia ini setelah di pengaruhi dengan filem hindustan, Indonesia dan beberapa filem omputih. Alhamdullillah, angan-angan tersebut banyak yang telah menjadi kenyataan.
Bermula dengan perjalanan ke Kota Madinah dan Makkah pada tahun 1994 mengerjakan umrah bersama suami, kemudian di ikuti dengan melancong ke Sydney dan Melbourne (1997) juga bersama suami, dan pada tahun 1997 sekali lagi Mek Nun mengerjakan umrah kali kedua serta ziarah ke Jordan dan dapatlah merasa kehangatan air di Laut Mati bersama-sama Allahyarhamah ibu angkat (di besarkan oleh keluarga angkat sejak dari lahir), Nurul (anak pertama) dan Amir (anak kedua). Pada tahun 1998 melancong ke Medan Indonesia.
Madinah

Makkah

Aman Jordan

Sydney 
Jogjakarta - Majlis perkahwinan keluarga
Rezeki dari Allah SWT datang lagi dengan menjemput Mek Nun ke kota suci mengerjakan fardhu haji pada tahun 2002 bersama Allahyarhamah ibu mertuaku. Pada tahun 2008 Mek Nun ke Jogjakarta menghadiri majlis perkahwinan keluarga. Selang beberapa bulan kemudian Mek Nun melancong ke Beijing bersama rakan sepejabat, Khasifah namanya. Dapatlah panjat setingkat 'great wall' di sebabkan kesihatan lutut yang tak mengizinkan. Pada November 2008 amber ke Solo dan Jogjakarta bersama-sama dengan Izyan (anak ketiga).

Di Arafah ngan mertua

Beijing

Jogjakarta lagi....
Banyak lagi impian yang masih tersimpan di hati ini iaitu ingin ke beberapa negara eropah, timur tengah, New Zealand, dan juga ke Mumbai dan Kashmir. Semoga suatu masa nanti impian itu menjadi kenyataan.

1 ulasan:

  1. Dahsyatnya tahap bahasa melayu mak lang nih...kalah cikgu BM! mai la NEW zealand sementara saya ada disini lagi 3 thn. sempat lagi tu nyimpan duit. datang sini, accommodation dan makan dah jamin. hehehe..

    BalasPadam