Sabtu, 25 Jun 2011

1 hasrat... 1 tujuan.... dan 1 tuntutan

Alhamdulillah, impian untuk tengok anak-anak mendaftar dengan Tabung Haji telah terlaksana pada 22 Jun 2011 bersamaan 20 Rejab 1432. Dah lama (2 tahun yang lalu) aku meminta anak anak mendaftar, tetapi mereka buat endah tak endah...sibuk dengan study... kerja dan macam-macam hal serta alasan dia orang beri.

Kami berlima ke Tabung Haji Bangi (Selangor). Bagi melengkapkan syarat untuk mendaftar, masing-masing perlu ada simpanan sebanyak RM1,300.00 seorang. Alhamdullillah, semuanya selesai dengan baik walaupun aku perlu 'top-up' antara 2 ke 3 ratus seorang. Simpanan yang ada merupakan simpanan dari potongan gajiku sebanyak RM10.00 seorang sejak mereka berusia antara 2 ke 5 tahun lagi. Walaubagaimana pun, ada yang dah 'korek' simpanan tersebut kerana keperluan untuk pengajian mereka semasa di IPT. Malah, aku sendiri pernah korek dari salah satu simpanan mereka untuk menampong kos membaiki 'Mek Chah d Villa' kat Dungun Terengganu tu. Kalau tak, mana aku nak cekup duit, maklumlah, 'Mek Chah d Villa dan berusia lebih dari 30 tahun, dindingnya banyak dah reput.

Pada mulanya simpanan mereka adalah akaun bersama (ibu dan anak), tetapi apabila mereka sudah mencecah usia 18 tahun, maka mereka wajib menjadikan akaun persendirian. Apapun, aku sudah buka 'jalan' untuk mereka, terpulanglah pada usaha dan cita-cita mereka untuk menunaikan fardhu haji bila sudah cukup syarat dan sudah sampai seru oleh NYA.

Aku juga mengambil peluang untuk mendaftar kali kedua. Aku menyimpan impian untuk menunaikan fardhu haji sekali lagi selepas bersara kelak. Mudah-mudahan ada rezeki untuk ke sana lagi. Kami berlima ditawarkan untuk menunai fardhu haji pada tahun 2040. MasyaAllah. Lambat lagi tuuuu.... tapi, aku percaya pada takdir Allah SWT. Jika DIA menghendakkan hambanya 'jadi'... maka 'jadi' lah.....

Dah lama tak pijak Tanah Suci. Dah lebih 10 tahun. Banyak perubahan telah berlaku dalam tempoh tersebut. Tanah Suci telah di tumbuhi dengan bangunan-bangunan baru, bangunan pencakar langit. Aduuuuussss.... rindunya aku pada tanah ini.

Kepada anak-anakku.... Semoga kalian dapat pergi bersama-sama (4 beradik). Satu penerbangan.... satu kumpulan.... satu hasrat dan satu tujuan... untuk mendapat haji yang mabrur... dan jangan lupa... ianya satu 'tuntutan' setelah menepati syarat-syarat wajib haji. Jangan dok fikir nak melancong keliling dunia... fikir yang wajib dulu, jiwa akan tenang untuk perjalanan seterusnya jika yang wajib telah ditunaikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan